Bruiloftsfeest en Muziek

Toen je ouders trouwden hadden zij ongetwijfeld een coverband (destijds noemden ze dat een orkest) maar tegenwoordig kiest meer dan 70% van alle bruidsparen voor een bruiloft dj. Dat heeft enkele belangrijke redenen: het collection van een bruiloft dj is een stuk uitgebreider (een coverband kent meestal niet de recente top 40 hits, en ook dance muziek is lastig voor een coverband), een coverband speelt vaak maar 3 sets van 45 minuten (fulfilled elke keer een kwartier pauze tussendoor) terwijl een bruiloft dj de hele avond onafgebroken voor de muziek zorgt en een bruiloft dj is bovendien een stuk goedkoper dan een coverband.

Als je toch graag live muziek wilt maar niet het spending plan hebt voor een goede coverband kan een duo of trio ook een goed alternatief zijn. Een goede lokale bruiloft dj kost vaak zo ’n EUR 350,00 a EUR 450,00. Deze dj’s doen het vaak als hobby naast een vaste baan en hebben meestal een eenvoudige drive-in-show.

Deze bedrijven zijn vaak wat duurder dan de lokale bruiloft dj’s maar daar krijg je dan ook wel wat voor terug: ze hebben meestal zeer veel ervaring, mooiere drive-in-shows en bieden meer zekerheid zoals een vervangende dj bij ziekte. De tarieven van deze professionele bedrijven beginnen meestal tussen de EUR 500,00 en EUR 750,00.

Professionele coverbands zijn een stuk duurder; de tarieven daarvoor variëren van EUR 1.500,00 tot EUR 3.500,00. De meeste bruiloften beginnen ergens tussen 20.00 en 21.00 en duren 4 a 5 uur. Het eerste half uur kid uur zullen jullie bezig zijn fulfilled de ontvangst van jullie gasten. De bruiloft dj of band speelt gedurende die tijd wat achtergrondmuziek.

Dat is meestal 1 tot 1,5 uur na de op de uitnodiging vermelde aanvangstijd. Er wordt nog altijd vaak gekozen voor een traditionele openingsdans waarbij het bruidspaar als eerste in het midden van de dansvloer een dans doet. Als je dat echt volgens de traditie wilt doen moet je kiezen voor een stijldans (bijvoorbeeld een engelse wals of foxtrot), waarbij de bruid na enkele minuten haar vader ten dans vraagt en de bruidegom zijn moeder.

Tegenwoordig beginnen veel bruidsparen satisfied een romantisch schuifelnummer, dat na een minuutje overgaat in een lekkere floorfiller waarbij alle gasten op de vloer gevraagd worden. Het is ook een pattern om een complete act in te studeren met een uitgebreide choreografie, maar dat vereist veel voorbereiding en aangezien je waarschijnlijk toch al behoorlijk zenuwachtig bent voor het “minute supreme” is dat lang niet altijd een verstandige keuze.

Als jullie echt niets van een openingsdans willen weten kun je de dj of band ook vragen jullie alleen even naar voren te halen voor een “lang zullen ze leven” zodat de feestavond toch officieel geopend is. Vaak een onvermijdelijk onderdeel van een bruiloft: familie of vrienden die een stukje willen doen.

Als het even kan al voor de openingsdans, en anders binnen een uur erna. Je wilt immers niet dat de dansvloer horses ontruimd moet worden omdat er nog een stukje komt. Stukjes zijn meestal goed bedoeld maar halen vaak de hele sfeer uit een feest. Tegen het einde van de avond zal je zien dat een aantal gasten al vertrekt voordat het feest afgelopen is.

Dat kun je gelukkig wel voorkomen: kondig aan het begin van de avond aan dat gasten gewoon naar huis mogen gaan zonder afscheid te komen nemen. Zeg er gerust bij dat jullie wel graag door willen feesten en dus geen zin hebben de halve avond handjes te schudden van vertrekkende gasten.

Het is een mooie traditie om jullie als bruidspaar nog 1 keer in het midden van de dansvloer te zetten voor de laatste dans, satisfied al jullie vrienden en familie om jullie heen. Dé klassieker voor dat moment is “You never ever stroll alone”, maar je kunt natuurlijk ook zelf een nummer uitkiezen.

Het is ook mooi als de gasten sterretjes of breekstaafjes krijgen voor dit moment. Zoals je ziet komt er nogal wat kijken bij de organisatie van een bruiloft. Wij raden dan ook aan iemand te vragen als ceremoniemeester op te treden. Diegene is dan op de dag zelf de contactpersoon voor de locatie, het home entertainment enzovoorts.

Ook kan diegene aankondigingen doen en zorgen dat eventuele stukjes goed gepland worden. Uiteraard kun je ook kiezen voor een professionele weddingplanner.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *